یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
جدیدترین گزارش ها پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۲:۰۲:۳۴

اجرای طرح ضد رسوب در میدان نصرت
موفقیت طرح ضد رسوب میدان نصرت و اوضاع خوب چاه‌های آن
ایران دریلینگ: با اجرای طرح ضد رسوب میدان نصرت برای نخستین بار و تزریق محلول بازدارنده و ضد رسوب در سه حلقه از چاه‌‌های میدان نصرت نتایج بسیار خوب و اثربخشی به دست آمد و این طرح هم اکنون به عنوان یکی از دستاوردهای مطلوب شرکت نفت فلات قاره به شمار می‌رود. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از سایت شانا، جواد رستمی گفت: در چند سال گذشته پروژه‌های پژوهشی مختلفی در این شرکت تعریف شده و بسیاری از آنها به پایان رسیده و اثربخشی خوبی داشته که البته برخی از آنها نیز به مرحله اجرا نرسیده است. وی افزود: امور پژوهش در شرکت ملی نف ابتدا کارآمدی مطلوبی نداشت و به طور عمده پژوهش‌های بنیادی و تئوری انجام می‌شد که بعدها این موضوع بهتر شد؛ هم اکنون با مرحله‌‌ای که پروژه‌های پژوهشی در میدان‌ها اثربخش و اجرایی باشند فاصله داریم و این یکی از معضلات بزرگ موضوع پژوهش است.

وی با بیان این که در چند سال اخیر گام‌هایی برای عملیاتی و صنعتی کردن پروژه‌‌های پژوهشی برداشته شده است، گفت: خوشبختانه شرکت نفت فلات قاره ایران یکی از شرکت‌های پژوهشی فعال‌ زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران بوده و تا حدود زیادی جلوتر از بقیه شرکت‌ها عمل کرده است. رستمی تصریح کرد: امور پژوهش این شرکت تعامل بسیار خوبی با مدیریت‌های امور فنی، تولید، مهندسی ساختمان و ... ایجاد کرده و این تعامل سبب شده است پروژه‌‌ها به نحو مطلوبی تعریف شود و رو به جلو پیش رود. وی افزود: خوشبختانه کارشناسان پژوهش و فناوری این شرکت نیز سطوح علمی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دارند و این موضوع سبب می‌شود انجام کارها و تعریف پروژه‌‌ها با سهولت بیشتری انجام شود. رستمی افزود: خوشبختانه پروژه‌‌های موجود وضع خوبی داشتند و برخی از آنها در حال انجام و بعضی دیگر مرحله تست پایلوت را می‌‌گذراندند. از جمله این پروژه‌‌ها، پروژه ضد رسوب میدان نصرت بود که برای نخستین‌بار اجرا شد.

وی ادامه داد: پیش از این پروژه،‌ عمده مواد شیمیایی ضد رسوب از خارج کشور وارد می‌شد که چند پروژه پژوهشی تعریف و بررسی جامعی از موضوع رسوبات ایجاد شده در چاه،‌ مخزن و لوله‌های سرچاهی صورت گرفت و یک شرکت ایرانی اقدام به تولید این نوع محلول بازدارنده و ضد رسوب کرد. تزریق این ماده در ٣ حلقه از چاه‌های میدان نصرت نتایج بسیار خوب و اثربخشی داشته و به عنوان یکی از دستاوردهای خوب این شرکت محسوب می‌‌شود. پمپ‌‌های این میدان نیز خوشبختانه هیچ‌گونه رسوبی نداشت، در صورتی‌ که تا پیش از تزریق ماده ضد رسوب در این میدان، ‌پمپ‌‌ها دچار رسوب شده و با مشکل مواجه می‌‌شدند. وی افزود: در کنار این پروژه، چند پروژه دیگر در زمینه بهینه‌‌‌سازی تولید در میادین نصرت، سیوند، دنا، بینالود و هنگام انجام شده که پروژه میدان هنگام با اهداف امور فنی در حال نهایی شدن است و امیدواریم در یکی دو هفته آینده قرارداد آن منعقد شده و پروژه بهینه‌‌‌سازی و مطالعات جهت تعیین سناریوی بهتر برای آینده این مخزن شروع شود.

وی ادامه داد: در کنار این سه میدان که بحث‌‌های مطالعه و بررسی بهینه‌‌سازی تولید در آنها مطرح است، پروژه غربالگری کلیه مخازن فلات قاره برای درک بهترین روش‌‌های ازدیاد برداشت تعریف و در حال انجام است. در این راستا یک مشاور معتبر خارجی در حال انجام این پروژه است و این پروژه به عنوان یکی از دستاوردهای بسیار خوب امور پژوهش و فناوری محسوب خواهد شد.پروژه غربالگری به ما دید خوبی در زمینه شناخت مخازن می‌دهد و به انتخاب بهترین روش برای ازدیاد برداشت از مخازن کمک می‌کند و به همین دلیل به عنوان یکی از بهترین پروژه‌‌ها در حوزه ارزیابی میدانی کلیه میادین فلات قاره تعریف شده است.

رستمی افزود: در کنار این پروژه‌‌ها، پروژه بزرگ مروارید خلیج ‌فارس قرار دارد که بزرگترین پروژه پژوهشی در سطح کل شرکت ملی نفت ایران بوده و براساس آن، شبیه‌‌سازی محیط رسوب‌‌گذاری خلیج‌ فارس مورد مطالعه قرار گرفته و خروجی این پروژه به عنوان یکی از کارهای ارزنده برای مدل‌سازی استاتیکی کل پهنه خلیج فارس از غرب تا شرق آن شده و می‌‌تواند در سیاست‌‌گذاری و مطالعات آینده کمک کند و چشم‌‌اندازهای جدیدی برای میادین و مخازن جدید بوجود می‌‌آورد. پروژه مروارید خلیج فارس بالغ بر ٧٠ درصد پیشرفت دارد و به نقطه خوبی رسیده است، چندین شرکت در حال انجام این پروژه هستند که البته مشکلاتی نیز در حین انجام این پروژه وجود دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود. وی افزود: این پروژه به همت بخش اکتشاف شرکت نفت فلات قاره تعریف شده و در حال اجراست و کارشناسان این امور کلیه مراحل اجرای این پروژه بزرگ را نظارت می‌‌کنند.


  کد خبر : 411
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :